구매에 있어 제품에 대한 정보보다 브랜드에 대한 경험이 앞서는 시대가 흐르고 있다.
공간을 통한 브랜드 경험은 곧 제품에 대한 신뢰와 긴밀한 관계를 맺고, 고객과의 직접적인 커뮤니케이션은 소비자의 마인드 셰어를 고취시킨다.
The era is shifting towards experiences with brands taking precedence over product information in purchasing decisions. Experiencing a brand through its physical spaces builds trust in the products and fosters close relationships. Direct communication with customers in these spaces enhances the consumer's mindshare.
구매에 있어 제품에 대한 정보보다 브랜드에 대한 경험이 앞서는 시대가 흐르고 있다. 공간을 통한 브랜드 경험은 곧 제품에 대한 신뢰와 긴밀한 관계를 맺고, 고객과의 직접적인 커뮤니케이션은 소비자의 마인드 셰어를 고취시킨다.
국내 최대 의자 판매율을 지키고 있는 SIDIZ는 고객과의 접점을 확대할 수 있는 10개의 허브 매장을 계획했고, 디자인 스튜디오 스토프(stof)가 디자인을 맡아 기존 플래그십 스토어가 가지고 있던 테크니컬한 비주얼에 서사적인 제품 경험과 대중의 공감을 이끌어낼 새로운 규칙을 담아 ‘SIDIZ 더 프로그레시브 합정’, ‘SIDIZ 스타필드 수원점’이 문을 열었다.
We are living in a time where the experience of a brand precedes product information in the purchasing process. Spatially driven brand experiences build trust and emotional connection with the product, while direct communication with customers strengthens mindshare and loyalty.
SIDIZ, Korea’s leading chair brand, planned ten new hub stores to expand its customer touchpoints. stof was invited to design this new retail platform, introducing a narrative-driven and relatable product experience that goes beyond the technical visual language of existing flagship stores. This direction materialized into “SIDIZ The Progressive Hapjeong” and “SIDIZ Starfield Suwon.”
스토프는 ‘앉고, 경험한다’라는 것에 초점을 맞춰 각각의 매장환경에 맞게 확장성을 가질 수 있도록 하는 것을 목표로 삼고, 일방적 판매가 아닌 체험을 통한 자연스러운 구매를 이끌어내기 위해 사람들이 앉고 경험할 수 있는 적절한 ‘장소의 형태’를 제안했다.
사람들이 눈으로 보고, 만지고, 탐색하는 의자 중심의 경험의 단위를 ‘캐비닛’이라 지칭했으며, 특히 Walking – Sitting이라는 흐름에서 변화되는 시선의 높낮이를 공간에 적용해 벽체를 띄워 바닥에 닿아있는 의자와 시각적으로 대비시키고, 그 벽체를 중심으로 레이어드 되는 텐션 패브릭월을 통해 캐비닛이 중첩되는 시퀀스를 연출하며 일률적인 공간 구성에 변주를 주고자 했다.
Focusing on the notion of “sitting and experiencing,” stof aimed to create a scalable environmental framework tailored to each retail context—supporting not passive sales, but a natural purchasing flow initiated through firsthand interaction. We conceptualized the unit of chair-centered experience as a “Cabinet.” By applying the shifting eye level that occurs along the Walking–Sitting sequence, the wall planes are lifted from the floor to visually contrast with the chairs grounded beneath them. Tension fabric walls layered around these wall planes create a rhythm of overlapping cabinets, generating variation within what could otherwise be a repetitive spatial structure.
이러한 ‘캐비닛’은 로드샵의 경우 개개인이 시간을 두고 천천히 몰입할 수 있도록, 그리고 백화점이나 몰에 입점하는 샵인샵 쇼룸은 빠른 매장순환 속도에 맞게 모여 앉을 수 있도록 형태를 구분하였다. ‘SIDIZ 수원 스타필드점’은 복합 문화 공간 속 유동인구의 참여를 더 쉽게 유도하고자 중앙 체험존을 중심으로 순환 동선을 갖는 컨셉의
The “Cabinet” concept adapts to different store types:
• For street-level shops, it allows individuals to take time and immerse themselves privately.
• For shop-in-shop environments in department stores or large malls, it supports collective gathering and fast circulation.
At SIDIZ Starfield Suwon, the OPEN CABINET layout centers around a communal zone, inviting participation within a highly fluid cultural complex.
At SIDIZ The Progressive Hapjeong, the ARRAY CABINET follows the long horizontal footprint of the space, creating a layered sequence that encourages deeper engagement and longer dwell time.
전반적인 공간은 직관적이며 중성적인 그레이 캐비닛을 상징하는 스테인리스와 그레이 펠트, 그레이 카펫을 사용해 시디즈 브랜드 하우스가 추구하는 테크니컬한 비주얼을 구현했고, 선적인 요소에는 그와 대비되는 블루 컬러 포인트로 역동성을 부여했다.
The overall palette is composed of stainless steel, gray felt, and gray carpet—materials emblematic of the brand’s technical identity. Linear elements highlighted in blue introduce a dynamic contrast, reinforcing the visual energy of SIDIZ.