커피산업에서 공간의 역할은 단순히 커피를 소비하는 장소에서 나아가 각 브랜드의 방향성과 라이프스타일을 전달하는 단계로 진화되고 있다.
새로운 주거지역로 각광받는 도시인 동탄에 오픈한 롯데백화점에는 리테일샵들 한켠에는 넓은 테라스와 함께 라이프스타일 브랜드 mtl의 보타닉한 공간이 238제곱미터 규모로 자리하고 있다.
The role of “space” in the coffee industry is evolving from mere place where coffee is consumed to the stage of expressing the direction and identity of each brand. Such evolution plays an important role for department stores to contain and display various lifestyles. Lotte Department Store, recently opened in Dongtan, the city in the spotlight as a new residential area in South Korea, has a 238 square metered botanic space for this lifestyle brand “mtl” along with a wide terrace on one side of many other retail shops.
mtl은 berlin의 로스터리 bonanza커피를 사용하는 카페와 더불어, mtl 셀렉트샵, 세미나 라운지가 한 공간을 구성하고 있다. 공간디자인을 맡은 stof는 각 프로그램 간에 특정한 hierarchy가 없는 평등한 관계로서 다양한 가치를 지닌 하나의 브랜드로 읽히길 의도하였다.
"mtl" consists of three programs: a cafe that uses coffee beans from Berlin's bonanza coffee, as well as a select shop and a seminar lounge. Stof, the studio in charge of its spatial design, intended for the space to be read as one united brand with various values without a specific hierarchy among the programs.
독특한 유선형의 공간 내에서 프로그램들 간의 자연스러운 전환을 위해 공간 곳곳에 지름길이 배치되어 있으며, 방문객은 이 지름길을 통해 공용공간에서 직원공간까지, 그리고 공간 내부에서부터 테라스까지 레이어드 된 풍경을 볼 수 있다. 그 주변을 둘러싼 작은 화분부터 큰 나무까지의 다양한 식물들은 사람들의 시선이 테라스의 거대한 정원으로 이동하도록 유도한다.
Shortcuts are arranged throughout the space for the natural transition between programs within a unique streamlined structure, through which visitors can see layered landscapes from public spaces to staff spaces, and from inside to the terrace. Various plants around them, ranging from small pots to large trees, induce people's eyes to move to the huge garden on the terrace.
천장에 설치된 격자구조는 창문, 선반장 등 각각의 구성요소로 변화하며 기능함으로써 공간의 연결성을 강조하고, 이러한 교차되는 조형요소는 커피바 가구와 의자, 테이블에도 적용되어 있다. 자작나무 합판과 적동 등으로 이루어진 가구들의 마감재는 요소들 간에 통일성을 부여하고 있다.
The grid structure installed on the ceiling changes into each component such as windows and shelves, emphasizing the connectivity of the space, while these intersecting shaped elements are also applied to coffee bar furniture, chairs, and tables. The finishing materials for furniture made of birch plywood and copper give unity between elements.
백화점에서 구입한 물건을 걸어둘 수 있는 고리가 설치되어 있는 테이블부터 라운지를 연상케 하는 넓은 벤치좌석과 효율적인 소통 및 교육 등의 목적을 위한 창가의 높은 테이블까지 공간 내에 배치된 가구들은 각각의 프로그램에 적절히 기능하기 위해 다양한 형태를 띄고 있다.
Furniture placed in space takes various forms to function appropriately in each program, such as tables with hooks to hang items purchased at department stores, spacious bench seats reminiscent of hotel lounges, and high tables by windows for efficient communication and education.
또한 커피바 뒷편에 설치된 트라이비전은 각각의 다른 이미지로 전환되는 액자로서 비건, 친환경, 미니멀 라이프 등 다양한 가치를 품고 있는 mtl의 방향성을 시각적으로 담고 있다.
In addition, the trivision installed behind the coffee bar is a frame that is continuously converted into different images and reflects the direction of mtl, which pursues various values such as veganism, eco-friendliness, and minimal life.